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Scenes from the AFI 2015 Screenings With Brigid McCaffrey and Ren Lallatin

November 20, 2015

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Images from the Artists’ Film International screenings of Brigid McCaffrey films at the Crowley Theater in Marfa, Texas. The screenings were followed by a question and answer session with McCaffrey and Ren Lallatin, the subject of her 2013 film Paradise Springs. All photos by Alex Marks. More info at our AFI 2015 page, and on Facebook.

See photos from Sunday’s geology tour at the Chihuahuan Desert Research Institute here and on Facebook.

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Artists’ Film International 2015: Full Schedule!

November 6, 2015

AFI 2015 Poster

The complete schedule for Artists’ Film International 2015 is now available. The full series of films – including work from Serbia, Afghanistan,Argentina, Italy, Vietnam, Turkey, Poland, Germany, Hong Kong, India, Norway, and the United Kingdom – will be screenings on Saturday, November 14 at the Crowley Theater here in Marfa.

 

The drop-in screenings run from 10a-6p,with new cycles beginning at: 10:10am,12:30pm,and 2:50pm.

 

The featured screening of short films by Brigid McCaffrey takes place later that night, with doors at 7pm and screenings commencing at 7:30pm.

Morning screenings will feature free coffee from Do Your Thing and pastries by Ginger Hillery. In the afternoon we’ll have gratis popcorn and beer from Big Bend Brewing Co.

And then please join us on Sunday, November 15 from 1-3pm for a geology walk and conversation at the Chihuahuan Desert Research Institute in Fort Davis, Texas.

The walk will be led by Ren Lallatin,
the subject of McCaffrey’s film 2013 film Paradise Springs, along with Sul Ross geology lecturer Jesse Kelsch.

More information on the AFI 2015 event page!

AFI – Brigid McCaffrey En Español

October 26, 2015

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Brigid McCaffrey
Paradise Springs, 2013
Digital video still
33 minutes

Cine Internacional de Artistas – Brigid McCaffrey
Comisariado por Laura Copelin

sábado, 14 de noviembre
10:00 – 18:00 Proyecciones de selecciones internacionales de AFI
19:00 Proyección destacada de cortometrajes por Brigid McCaffrey
Crowley Theater
Marfa, Texas

domingo, 15 de noviembre
13:00 – 15:00 Camino y conversación de geología
Chihuahuan Desert Research Institute
Fort Davis, Texas

Organizado conjuntamente con Whitechapel Gallery, Londres, a Ballroom Marfa le complace presentar la temporada 2015 de Artists’ Film International, un programa que muestra artistas internacionales que trabajan en cine y animación. Este año Ballroom Marfa destacará las obras de la cineasta Brigid McCaffrey, basada en la ciudad de Los Angeles.

Las películas recientes se establecen en paisajes que transmiten precariedad y flujo. Su forma de realizar documentales se enfoca en ambientes y gente en transición, y ella mantiene en mente a estos sujetos por largos periodos de tiempo. Estas obras meditan en la tension entre individualismo y comunidad en el medio de realidades instables económicamente y ecológicamente. Formado por el proceso de retrato, las películas responden a los cambios fiscales y emocionales de sus personajes, creando documentos que fusionan representaciones del mismo y del lugar.

Ballroom Marfa tendrá una proyección gratuita de una selección de la obra de McCaffrey, que incluye su película de 2013 Paradise Springs, la cual se sigue a Ren Lallatin, un geólogo que estudia el Desierto de Mojave. Lallatin traza sus actualidades volcánicas y sísmicas; localiza fuentes de agua y reliquias de habitantes anteriores; y identifica características de paisajes que ocultará su refugio a vista del publico. La película consiste en una sucesión de soliloquios errantes y cruces de terreno. El geólogo deambula mientras describe sus interacciones con el mundo natural, y declara su rechazo de regulación de tierra y privatización.

Las películas de McCaffrey serán proyectadas al lado de selecciones de otras instituciones internacionales del 2015 AFI en el Crowley Theater en Marfa. Las proyecciones serán presentadas de formato loop todo el día. La cita es el sábado, 14 de noviembre, 2015. Una conversación con McCaffrey y Lallatin seguirá en la tarde.

Entre las actividades también incluirá una conversación y caminata de geología al aire libre dirigida por Lallatin y Jesse Kelsche, una conferencista de geología de la Universidad de Sul Ross. La caminata/lectura tomará lugar en el instituto sin fines de lucro, The Cihuanhuhan Desert Research Institute. La cita es el domingo, 15 de noviembre, 2015. Todos los eventos son gratuitos y abiertos al publico.

Las proyecciones de películas como parte del evento del sábado de AFI incluye las selecciones de las siguientes instituciones:

Belgrade Cultural Centre, Serbia
Centre for Contemporary Arts Afghanistan (CCAA), Kabul
Cinematheque de Tanger, Tángier
City Gallery, Kfar Saba
Fundación PRÓA, Buenos Aires
GAMeC, Bergamo Italia
Hanoi DOCLAB, Hanoi
Istanbul Modern, Estanbul
Museum of Modern Art in Warsaw, Varsovia
National Centre for Contemporary Arts (NCCA), Moscú
Neuer Berliner Kunstverein, Berlín
Para/Site, Hong Kong
Project 88, Mumbai
Tromsø Kunstforening, Tromsø
Whitechapel Gallery, Londres

Brigid McCaffrey (n. 1978) es una cineasta experimental y documental quien recide en la ciudad de Los Angeles. Ella trabaja en cine y video. Sus películas han estado en varios cines incluyendo BAFICI, Bradford Internacional Film Festival, Cinema de Reel, DocLisboa, L’Alternativa, el Rotterdam International Film Festival, Torino International Film Festival, Other Cinema in San Francisco, y el Los Angeles Filmforum. Su película Castaic Lake estuvo galardonada como la mejor cinematografia en el Ann Arbor Film Festival en el 2011. Paradise Springs recibió el Marian McMahon Award en Images Festival en el 2014. Ella recibió una maestría en Cine y Video de CalArts y una licenciatura en Fotografia y Cine de Bard College.

Rhyannon (Ren) Lallatin es un lama budista de ascendencia celta y indigna norteamericano. Como profesor, Ren ofreció cursos de pregraduado y postgraduado en geología/geofísica, ecopsicología y los estudios indignas norteamericanos, y todo ello entretejido en su conjunto educativo. Un jardinero ávido del Desierto de Mojave, diseñador de los ecosistemas y herbolario, Ren prospera de la relación recíproca inteligente con el consciente, la tierra viva, y el universo. Ser transgénero, Ren utiliza esa palabra en el sentido de ser trascendente de género. Esto indica la plenitud original no limitada por los dictados de la cultura o la personificación actual.

Jesse Kelsch ha estudiado y trabajado como geóloga en su lugar favorito, al suroeste de los Estados Unidos, desde 1993. Ella tiene una licenciatura en Geociencias de la Universidad de Arizona y una maestría en la Tierra y Ciencias Planetarias de la Universidad de Nuevo México. Ella trabajó como hidrogeólogo en Nuevo México y el oeste de Texas hasta que se mudó a Alpine, Texas en 2006. Ella ahora enseña geología en la Universidad de Sul Ross. Su objetivo en la enseñanza es conseguir que sus estudiantes dejen el salón de clases y salgan al campo tanto como sea posible, para fomentar la investigación entre los estudiantes universitarios, y fomentar la investigación científica a todos aquellos que lo deseen.

Glasstire on Ed Atkins in Äppärät

October 21, 2015

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Ed Atkins
Even Pricks, 2013
Looped 16:10 HD video with 5.1 surround sound
Courtesy the artist and Ballroom Marfa
Photo by Thierry Bal

Christina Rees ponders over Ed Atkins’ Even Pricks (2013), part of our current Äppärät group exhibition, curated by Tom Morton…

Atkins’ images, which unfurl and flicker in a kind of methodical, episodic rhythm, are 100% CGI. There isn’t a pixel in them Atkins hasn’t essentially created from scratch, and this dreamlike surrealism runs beyond the intentional into something else: I want to call his work post-verbal, but as narrative it might actually be pre-received, or pre-processed. I mean that because we live with images on screen all the time and have for years, our instinct for Atkins is already in our blood, even if our ability to describe his intention isn’t yet fully formed. We internet addicts of a specific vintage—I mean we who’ve straddled a world both with and without personal computers—can locate Atkins’ fake-real markers well enough. Here it’s rendered human hands, a chimpanzee, leaves, water, sky, a bed. The insistent, grabby text frames look hokey and familiar, too. Thus we automatically understand that something is happening here we might recognize. That’s what hooks us, and our hunger to realize his pattern of communication is engaged like a heat-seeking missile.

Keep reading at Glasstire. Read Morton’s notes on the exhibition here.

Fairfax Dorn in the Wall Street Journal Magazine

October 9, 2015

PHOTOGRAPHY BY MARTYN THOMPSON FOR WSJ.    MAGAZINE

Photography by Martyn Thompson for WSJ. Magazine

The Wall Street Journal Magazine profiles Ballroom Marfa Co-Founder and Artistic Director Fairfax Dorn and the New York home she shares with husband Marc Glimcher. Whitney Robins offers an insightful perspective on the thinking that informed Ballroom’s founding in 2003, and that drives the creative vision behind our organization as we prepare to enter our 13th year. As Flavin Judd tells it,

“It takes guts—and vision,” adds Flavin, who manages the Judd Foundation along with his sister, Rainer. He’s talking about the ambitious programming by Ballroom Marfa, which Dorn co-founded in 2003 with fellow arts enthusiast Virginia Lebermann. Since then, Ballroom Marfa has continued to host shows of daring new work by art stars such as Peter Doig, Sam Falls and Rashid Johnson in its gallery space on Judd’s doorstep. “In some ways, my father saved Marfa from becoming a dusty, abandoned Border Patrol stop,” he says. “But in other ways it was Fairfax and Virginia who did it. They put their faith in the future of Marfa.”

Keep reading in the Wall Street Journal Magazine.

Äppärät Champagne Tour Friday October 9 at 5pm

October 7, 2015

Champagne Tour

As part of the Chinati Foundation’s Made in Marfa schedule of events over Chinati Weekend, Ballroom Marfa will host a tour of Äppärät, on Friday, October 9 at 5pm.

Curated by Tom Morton, Äppärät is a show about the mammalian hand, and the tools it touches, holds and uses. Taking its title from the name of a fictional, post-iPhone device at the center of Gary Shteyngart’s 2010 near-future novel Super Sad True Love Story, Äppärät is concerned with labor, play and the uncertain zone between the two; with the extension of the body, and the self, through technologies ancient and contemporary; with things (to borrow Martin Heidegger’s formulation) “present-at” and “ready-to” hand; with compulsion and with death.

Äppärät features 13 artists from across Europe, the Americas, and Asia, from major art historical figures to practitioners in the early phase of their careers, including Ed Atkins, Trisha Donnelly, Melvin Edwards, Cécile B. Evans, Jessie Flood-Paddock, Roger Hiorns, Sophie Jung, Lee Lozano, Marlie Mul, Damián Ortega, Charles Ray, Shimabuku, and Paul Thek.

The tour will be led by Ballroom Marfa Associate Curator Laura Copelin. Complimentary champagne will be served in the Ballroom Marfa shop.

Äppärät is on view through February 14, 2016. Read curator Tom Morton’s exhibition notes here.

Some notes on Äppärät

September 25, 2015

BM-Aparat-Digital-FACEBOOK

Some notes on Äppärät

This is a show about the mammalian hand, and the tools it touches, holds and uses. Taking its title from the name of a fictional, post-iPhone device at the centre of Gary Shteyngart’s 2010 near-future novel Super Sad True Love Story, Äppärät is concerned with labor, play and the uncertain zone between the two; with the extension of the body, and the self, through technologies ancient and contemporary; with things (to borrow Martin Heidegger’s formulation) “present-at” and “ready-to” hand; with compulsion and with death

Äppärät begins with Jessie Flood-Paddock’s Just Loom (2015), a wall painting-cum-sculpture based on an illustration of a worker operating a loom from Denis Diderot’s Encyclopédie (1751-72), one of the first attempts to record and systematize all human knowledge in published form. Writing on this image in his 1964 essay The Plates of the Encylopedia, Roland Barthes observed that the operator of this proto-industrial machine is “not a worker but a little lord who plays on a kind of technological organ [who] produces an extremely fine web”. Just Loom combines this Enlightenment-era depiction of labor (or is it leisure?) with a very 21st-Century sculptural tableau, in which a bolt of mesh-like Kevlar fabric becomes the ground for several rubberized casts of the artist’s hand and forearm. Looking at Flood-Paddock’s work, we might think of a contemporary “prosumer” prodding at his or her smartphone, leaving a meniscus of greasy residue on its screen as they do work disguised as play.

From the Stone Age to the digital age, from the pre-human to the post-human, Äppärät suggests not only a neglected history of touch, and of tools, but also how this might help us arrive at what Barthes termed “a certain philosophy of the object”. Originally conceived to hang from the ceiling of Sigmund Freud’s study in Hampstead, North London, Damián Ortega’s The Root of the Root (2011-13) is a sculpture formed from implements created by a community of chimpanzees in the Gashaka-Gumti National Park, Nigeria, gathered by the artist on a research trip in the company of a group of UCL primatologists. (While tool use is common in the animal kingdom, from insects to crustaceans, birds to monkeys, their symbolic use is restricted to the higher apes). If we might read this work, as Ortega has said, as an index of how “the hand transforms nature”, it is also a technological precursor to the objects displayed by Shimabuku in a pair of museum-like vitrines entitled Oldest and Newest Tools of Human Beings (2015). Here, Neolithic hand-axes are set beside web-enabled Apple products of the same dimensions – tools created by members of the same species, albeit millennia apart. The artist’s deadpan presentation inevitably invites questions: which technology might be more usefully substituted for the other, which will persist the longer, which constitutes the greater evolutionary leap? In the Ballroom’s North Gallery, Marlie Mul presents a pair of sculptures that take the form of oversized steel grills, of a type commonly used by street smokers to stub out their cigarettes. Burned, ash-smeared, nicotine stained and stuck with discarded butts, these compositions prompt thoughts about our addiction to handheld “devices” (whether they deliver nicotine, or a constant stream of data), and their inevitable passage from pristine objects of desire to (self-) disgusting trash. Mul has also created an onsite intervention at the Ballroom, Cigarette Ends Here (2015), using spent cigarettes gathered from the Marfa bar, The Lost Horse.

Äppärät Makes Glasstire’s Top Five!

September 24, 2015

Glasstire‘s Christina Rees and Brandon Zech tackle the mammalian hands of Äppärät. Join us this Friday, September 25, 2015 at Ballroom Marfa for an opening reception from 6-8pm. The reception will feature performance pieces from Roger Hiorns and Sophie Jung throughout the evening. We’ll also be serving Big Bend Brewing beer, plus wine and Mexican-style tacos by Vicente Celis and Ramona Tejada of Marfa Burrito.

A DJ set by Mike Simonetti follows the opening, kicking off at 8pm. Simonetti founded the Italo disco label Italians Do It Better in 2006 with Johnny Jewel. His current projects include Two Mikes Records (2MR), a collaboration with Captured Tracks’ Mike Sniper; and Pale Blue,

Apparat en español

September 18, 2015

Diderot Apparat-1

Äppärät
Comisariado por Tom Morton
25 de septembre de 2015 – 14 de febrero de 2016

Artistas destacados: Ed Atkins, Trisha Donnelly, Melvin Edwards, Cécile B. Evans, Jessie Flood-Paddock, Roger Hiorns, Sophie Jung, Lee Lozano, Marlie Mul, Damián Ortega, Charles Ray, Shimabuku, Paul Thek

A Ballroom Marfa le complace presentar Äppärät, una exposición grupal comisariada por Tom Morton. Äppärät estará abierta a todo el público en Marfa desde el día 25 de septiembre del 2015 al 14 de febrero del 2016, con una recepción inaugural el viernes 25 de septiembre, desde las 18:00 hasta las 20:00 horas.

Äppärät es una exposición de arte sobre la mano mamífera y los instrumentos que toca, sostiene y usa. Tomando su titulo del post-iPhone aparato en centro de la novela futura próxima de 2010 de Gary Shteyngart, Super Sad True Love Story, Äppärät se preocupa con el juego, el trabajo y el área de incertidumbre entre ellos; con la extensión del cuerpo y el ser mismo a través de tecnologías antiguas y contemporáneas; con cosas desde la formulación de Martin Heidegger “presente-en” y “listo-para” mano; con la compulsión y con la muerte.

La exhibición presenta a 13 artistas de Europa, las Americas y Asia, incluyendo a figuras históricas de arte importantes y artistas en las primeras fases de sus carreras. La exhibición empieza con un muro hecho por Jessie Flood-Paddock, basado en una ilustración de un trabajador operando un telar de la Encyclopédie (1751-72) de Denis Diderot, uno de los primeros intentos en registrar y sistematizar todo el conocimiento humano en forma publicada.

De la edad de Piedra hasta la edad digital, del pre-humano al post-humano, Äppärät sugiere no solo una historia negligente del toque y de instrumentos, sino también como ayudarnos llegar a lo que Rosland Barthes denomino, en su ensayo de 1964 The Plates of the Encyclopedia, “una filosofía particular del objeto.” Visitantes encontrarán implementos hechos por chimpancés (Damien Ortega) y parrilladas de acero llenos de cigarros usados (Marlie Mul), hachas neolíticos al lado de smart phones (Shimabuku) y herramientas antropomórficas (Lee Lozano), esposas viciosas y trampas transformadas a lo que parecen ser objetos rituales (Melvin Edwards) y una meditación en la invisibilidad del sostenedor y los sostenidos (Charles Ray). La mano es un tema recurrente encajada en armadura de cyborg (Paul Thek) o formado de piedra sin vida (Trisha Donnelly).

Roger Hiorns expondrá su obra Untitled (2012), un congelador domestico en cual visitantes estarán invitados a refrescarse las manos para mejor contemplar una serie de pinturas hechas de materia cerebral bovina. Hiorns también hará una obra nueva para el patio de Ballroom Marfa, mientras Sophie Jung hará nuevas esculturas y obras de arte interpretativa.

Además de estas obras nuevas, Äppärät tendrá la instalación de cine Hyperlinks or it didn’t happen (2014), una meditación sobre la materialidad de data y la trascendencia digital y también Even Pricks (2013) de Ed Atkins, una película en la cual la mano humano – y simia – opera como índice de atención (digital), la compulsiva y destructiva “economía de Like.”

La recepción será el 25 de septiembre y incluirá comida local, cerveza, vino y música en vivo (los músicos serán anunciados próximamente).

Tom Morton es un curador, escritor y Editor Colaborador de frieze, basada en Rochester, Reino Unido. Fue curador (con Lisa Le Feuvre) de la gran exposición itinerante British Art Show 7: In the Days of the Comet (2010-2011) y ha trabajado como curador en el Haywood Gallery, Londres y Cubitt Gallery, Londres. Era co-curador del 2008 Busan Biennale, y fue curador de la exposición How to Endure para el 2007 Athens Biennale. Sus exposiciones recientes incluyen British British Polish Polish en el CSW Ujadowski Castle, Warsaw (2003); y Panda Sex en el State of Concept, Athens (2014). La escritura de Morton ha aparecido en numerosos catálogos de exposiciones y en revistas que incluyen frieze, Bidoun y Metropolis M.

Äppärät ha sido hecho posible por el apoyo generoso de Arts Council England; The Brown Foundation, Inc.